ابهام در وضعیت صادرات نفت روسیه/ ایران تنها کشوری است که نفت مازاد قابل اتکا دارد / قالیشویی مجاز لویزان 22147704

به گزارش خبرآنلاین،  اگرچه پیش بینی قیمت نفت برای سال جدید بسیار دشوار است اما در یک سناریو و با لحاظ شاخص های صرف  اقتصادی می توان قیمت هایی بین ۸۰ تا ۹۰ دلار را برای نفت پیش بینی کرد.
محمدعلی خطیبی نماینده اسبق ایران در اوپک در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: با توجه به تغییرات و اتفاقاتی که در جهان در حال رخداد است نمی توان قیمتی را برای نفت تخمین زد.

او اظهار کرد: با لحاظ شاخص های اقتصادی از جمله وضعیت عرضه و وضعیت تقاضا اگر بخواهیم پیش بینی داشته باشیم شاید بتوان رقمی را اعلام کرد اما می دانیم که بازار با اتفاقات مختلف دیگری نیز مواجه است که از آن تاثیر می گیرد. حتی همین امروز به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن تغییراتی که کرونا ایجاد می کند نمی توان برآوردی از میزان تقاضا در بازار جهانی داشته باشیم تا بر اساس آن نسبت عرضه و سپس قیمت ها را بتوان پیش بینی کرد.

خطیبی یادآور شد: امروز مباحث ژئوپلیتیکی نیز در دنیا وجود دارد که علاوه بر شاخص های اقتصادی اثر گذاشته و قیمت نفت را دچار جهش کرده است. قیمت نفت در سال گذشته حدود ۶۰ تا ۷۰ دلار نوسان داشت ولی ناگهان قیمت تا مرز ۱۰۰ دلار افزایش یافت. این عدد را چه کسی برای نفت در کوتاه مدت پیش بینی می کرد؟

نماینده اسبق ایران در اوپک خاطرنشان کرد: تنها در صورت چیدن چند سناریو می توان آینده بازار نفت را تخمین زد. به طور مثال در صورتی که در وضعیت ژئوپلیتیک تغییر خاصی ایجاد نشود و بر اساس شاخص های اقتصادی بخواهیم بازار را بررسی کنیم احتمالا قیمت نفت بین ۸۰ تا ۹۰ دلار در سال جاری نوسان خواهد داشت. ولی هرگونه تحولی در بحث کرونا، گسترش آن و تعطیلی فعالیت های اقتصادی، خدماتی و فرهنگی و یا هر گونه تحول ژئوپلیتیک این نرخ را تغییر خواهد داد.

خطیبی با بیان اینکه امروز جنگ روسیه نیز موضوع بسیار جدی است عنوان کرد: درست است که بخش انرژی را برای تحریم استثنا کردند اما اروپا و آمریکا مایل هستند روسیه را در موضوعات دیگر تحت فشار قرار دهند لذا مشخص نیست روسیه در اقدام متقابل آیا به محدودیت صادرات انرژی دست خواهد زد یا خیر.

او با اشاره با اینکه هنوز نمی دانیم اقدام متقابل روسیه در برابر اروپا و آمریکا چه خواهد بود توضیح داد: اگر روسیه بخشی از صادرات نفت خود را قطع کند اروپا به شدت دچا بحران خواهد شد. به طوری که یکی از مقامات روسی گفته بود اگر ما صادرات را کاهش دهیم به ازای هر مترمکعب گاز به جای ۱۰۰۰ یورو باید ۲۰۰۰ یورو پرداخت کنند. افزایش قیمت گاز روی نفت نیز تاثیر خواهد داشت. لذا در بحث های سیاسی و امنیتی اقدامات دو طرف قابل پیش بینی نیست لذا نمی توان تخمین درستی از قیمت نفت که تحت تاثیر این جریانات است، داشت.

نماینده اسبق ایران در اوپک متذکر شد:بحث تصمیمات اوپک پلاس نیز در تعیین قیمت نفت از آیتم های اثرگذار است. هرچند اکثریت اعضای اوپک پلاس در حال حاضر با حداکثر ظرفیت خود تولید نفت دارند و ظرفیت مازاد تنها در  ۲ یا ۳ کشور امروز وجود دارد اما تصمیمات اوپک پلاس می تواند تعیین کننده باشد.

خطیبی اذعان کرد:  در سال های گذشته سرمایه گذاری کافی برای افزایش ظرفیت صورت نگرفته است بنابراین امروز با مشکلات عرضه در کنار رشد تقاضا مواجه هستیم ولی باز هم این دو شاخص به تصمیمات اوپک پلاس معطوف است. وی تاکید کرد: تنها کشوری که ظرفیت مازاد مطمئن دارد ایران است که این ظرفیت مازاد نیز به دلیل تحریم ها وجود دارد.


چاپ   ایمیل

درباره ما

قالیشویی آراد یکی از اولین قالیشویی هایی می باشد که در سطح شهر تهران فعالیت خود را آغاز نموده است . این قالیشویی در ابتدا با یک تیم کوچک و در فضایی محدود کار خود را شروع کرد . با گذشت زمان و افزایش حجم سفارش مدیران قالیشویی آراد با افزایش پرسنل و افزودن به فضای کارخانه توانستند سهم بیشتری از این بازار را پشتیبانی نمایند .

تمام هدف پرسنل و مدیران قالیشویی آراد ارائه خدمات هر چه بهتر به شما عزیزان همشهری و جلب رضایت شماست .

آمار بازدیدکنندگان

194337
امروزامروز6
دیروزدیروز543
این هفتهاین هفته1439
این ماهاین ماه6921
کلکل1943376
54.224.124.217
US