نیروی تازه تاسیسی که عراق را از چنگال تروریسم نجات داد / قالیشویی در قنات کوثر 77424126

به گزارش الف، «حشد شعبی» عراق یکی از شاخه‌های جدید مقاومت به شمار می‌رود که در اواسط سال ۲۰۱۴ و همزمان با ورود داعش به عراق، بعد از فتوای جهاد کفایی سید «علی سیستانی» مرجع عالیقدر شیعه در عراق تشکیل شد. حشد شعبی همچنین با تصمیمی که توسط دولت عراق صادر شد در یک چارچوب رسمی به دفاع از این کشور در برابر تروریست‌ها پرداخت و بر اساس آن افرادی که قادر به حمل سلاح بودند به عضویت این سازمان در آمده و به جنگ داعشی‌ها رفتند.  البته نیروهای حشد شعبی عملیات‌های رزمی خود را در کنار ارتش و نیروهای مسلح عراق به عنوان یک نهاد رسمی انجام می‌دهند.

حشد شعبی از 68 شاخه تشکیل شده و بیش از ۱۳۰ هزار رزمنده در آن فعالیت می‌کنند.  مهمترین  جناح‌های حشد شعبی عبارتند از: سازمان بدر، عصائب اهل الحق،  گردان‌های حزب الله، جنبش النجباء، گردان‌های الجهاد، گردان‌های امام علی (ع)، گردان‌های الخراسانی و تشکیلات وابسته به شورای عالی اسلامی و ...

شهید «ابو مهدی المهندس» یکی از برجسته ترین  فرماندهان حشد شعبی بود که به عنوان معاون هیئت حشد شعبی فعالیت داشت. او در ژانویه ۲۰۲۰ در عملیات تروریستی آمریکایی‌ها در نزدیکی فرودگاه بغداد در کنار سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» به شهادت رسید و «ابو فدک المحمداوی»  جانشین وی شد.

فالح الفیاض، ابوعلی البصری، هادی العامری، شیخ قیس الخزعلی، ابوجاسم النصیری، شیخ اکرم الکعبی، احمد الاسدی..  از دیگر شخصیت‌های بارز و برجسته حشد شعبی هستند.

قدرت رزمی حشد شعبی در ابتدا محدود به سلاح‌های سبک و متوسط بود اما این سازمان مقاومت مردمی امروز به عنوان یک قدرت رزمی بزرگ در عراق در نظر گرفته می‌شود که در برخی موارد قدرت آن با قدرت ارتش برابری می‌کند. حشد شعبی به عنوان یک نهاد نظامی دارای بخش‌های مهم و دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی است و به جدیدترین تجهیزات مجهز شده است.

اداره موشک‌ها یکی از مهمترین ادارات حشد شعبی عراق به شمار می‌رود که در جنگ با گروه تروریستی داعش توانست عملیات‌های پشتیبانی موفقی از یگان‌های مختلف حشد شعبی به عمل بیاورد. در ابتدای تاسیس حشد شعبی تنها یک گردان در اداره فنی تولیدات نظامی وجود داشت که به یک ریاست یکپارچه تبدیل شد و بسیاری از موشک‌های پیشرفته در اختیار این سازمان قرار گرفت.

اکثر موشک‌هایی که نیروهای حشد شعبی در اختیار دارند دارای برد کوتاه با قابلیت تخریب بالاست که در حمله به مواضع داعش بسیار موثر بود.
أبابيل، البتار، القاهر،الاشتر، النمر، القاصم، المبير،تايكر،ذوالفقار، عاشوراء ، أركان، خيبر، عابس، القارعة، العقاب، از جمله موشک‌های حشد شعبی هستند.  

در حالی‌که ائتلاف آمریکایی در عراق به بهانه مبارزه با داعش همواره حاکمیت این کشور را نقض کرده و درصدد تثبیت اشغالگری خود در عراق است نیروهای حشد شعبی در کنار متحدان خود مهمترین عامل شکست تروریستم در عراق و اخراج داعشی‌ها از این کشور بودند.

بنابراین حشد شعبی از جایگاه قانونی و رسمی در عراق برخوردار است و طبق قانون پارلمان این کشور هرگونه تجاوز به این سازمان تجاوز به حاکمیت عراق محسوب می‌شود. از زمان تاسیس حشد شعبی و با توجه به موفقیت‌هایی که در شکست داعش داشت، ایالات متحده که این سازمان را بزرگترین مانع در برابر اشغالگری خودش در عراق می‌بیند از هیچ توطئه‌ای برای ضربه زدن  به حشد شعبی و نابودی آن دریغ نکرده است.  بارزترین توطئه آمریکا علیه حشد شعبی به شهادت رساندن ابومهدی المهندس بود. واشنگتن اکنون نیز در تلاش برای تحریک دولت عراق جهت انحلال حشد شعبی و یا ادغام آن در سایر گروه‌های مسلح عراق است.

با وجود اینکه سازمان حشد شعبی عراق به شکل مکرر  مورد توطئه و تجاوزات ایالات متحده قرار می‌گیرد؛ اما نه تنها در عرصه داخلی عراق بلکه در عرصه منطقه‌ای نیز قدرت خود را تثبیت کرده است. 

با وجود این که ایالات متحده تلاش می‌کند حشد شعبی را یک سازمان شیعه و وابسته به ایران معرفی کند اما رزمندگان حشد شعبی متعلق به همه مولفه‌های عراقی از جمله سنی‌ها و مسیحیان و همچنین ترکمن‌ها هستند.

حشد شعبی علاوه بر نقش مهم در شکست داعش، دستاوردهای سیاسی زیادی نیز در کارنامه خود دارد و ثابت کرده که وجود آن برای حفاظت از عراق ضروری است. ائتلاف فتح بزرگترین نماینده سیاسی حشد شعبی بوده و نمایندگانی در پارلمان عراق دارد که از پروژه ملی این کشور حمایت می‌کنند و همچنین نقش مهمی در تصویب مصوبه پارلمان برای خروج نظامیان بیگانه داشتند.

علاوه بر آن نقش و تاثیر سازمان حشد شعبی عراق در سطح اجتماعی این کشور نیز کاملاً مشخص است. نیروهای حشد شعبی به لطف  کمک‌های زیادی که به خانواده‌های شهدا ارائه داده‌اند، به ویژه کسانی که در نبردهای مختلف با داعش حضور داشتند از محبوبیت بالایی در میان مردم عراق برخوردارند.  همچنین حشد شعبی عراق در مقابله با بحران‌های متعدد این کشور از جمله اپیدمی کرونا و سایر چالش‌های غیرقابل پیش‌بینی در صف مقدم کمک به مردم قرار دارد و خدمات عمومی زیادی در مناطق مختلف عراق از جمله خدمات پزشکی و کمک برای ساختن بیمارستان‌های موقت و صحرایی ارائه داده است.

در سایه همین دستاوردهای حشد شعبی بوده که  هیچ یک از توطئه‌های آمریکا علیه آن به نتیجه نرسیده و این سازمان به عنوان یک نهاد رسمی عراق در بخش‌های مختلف ماموریت‌های خود را ادامه می‌دهد.


چاپ   ایمیل

درباره ما

قالیشویی آراد یکی از اولین قالیشویی هایی می باشد که در سطح شهر تهران فعالیت خود را آغاز نموده است . این قالیشویی در ابتدا با یک تیم کوچک و در فضایی محدود کار خود را شروع کرد . با گذشت زمان و افزایش حجم سفارش مدیران قالیشویی آراد با افزایش پرسنل و افزودن به فضای کارخانه توانستند سهم بیشتری از این بازار را پشتیبانی نمایند .

تمام هدف پرسنل و مدیران قالیشویی آراد ارائه خدمات هر چه بهتر به شما عزیزان همشهری و جلب رضایت شماست .

آمار بازدیدکنندگان

194338
امروزامروز19
دیروزدیروز543
این هفتهاین هفته1452
این ماهاین ماه6934
کلکل1943389
3.238.57.9
US