نحوه شستشوی فرش دستباف

 

ghaaaaa

انواع فرش‌های دستباف ازنظر متریال

نحوه شستشوی فرش دستباف فرش‌ها را می‌توان بر اساس متریالی که از آن بافته می‌شوند تقسیم‌بندی کرد. فرش‌های دستباف انواع مختلفی دارند و به‌صورت کلی می‌توان گفت که این نوع فرش‌ها از:
1. ابریشم
2. پشم
بافته می‌شوند.

از انواع مختلف فرش‌های ابریشمی دستباف می‌توان به فرش
1. تمام ابریشم
2. گل‌ابریشم
3. کف ابریشم
اشاره کرد. در بافت این فرش‌ها از نخ ابریشم استفاده می‌شود.

اما فرش‌های پشمی از پشم برای تار و پود و نخ پنبه برای پرزها به‌عنوان اصلی‌ترین متریال استفاده شده است.
همچنین نوع دیگری از فرش‌های دستباف با نام فرش سوف وجود دارند که زمینه آن‌ها از پود ضخیم و نازک تشکیل شده و نقش گل و بوته‌ها در این نوع فرش به‌صورت پرز دار است.

 

انواع فرش دستباف ازنظر ابعاد

در یک تقسیم‌بندی دیگر فرش‌های دستباف را می‌توان ازنظر ابعاد دسته‌بندی نمود که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. این قالی‌ها در هفت دسته تقسیم‌بندی می‌شوند.

1-قالی

به فرش‌هایی با اندازه‌های ۳×۲ متر،۵/۳×۵/۲ متر،۴×۳ متر،۴×۶ متر قالی گفته می‌شود. قالی‌ها خود به چهار دسته تقسیم می‌شوند:
الف) قالی‌های کوچک که ابعاد ۳×۲ متر،۵/۳×۳/۲ متر
ب) قالی‌های متوسط که ابعاد ۴×۳ متر و ۸/۲× ۸/۲ متر
ج) قالی‌های بزرگ که ابعاد ۵/۴× ۵/۳ متر و ۸/۴×۷/۳ متر
د) قالی‌های بسیار بزرگ با ابعاد ۵×۴ و۶×۴ متر و بالاتر

2-قالیچه

قالیچه‌ها فرش‌هایی هستند که مساحتی کمتر از ۴ مترمربع دارند. قالیچه‌های معمول در اندازه‌های ۲۰/۲×۴۰/۱ و ۵/۲×۵/۱ متر می‌باشند.
سجاده‌ها یا قالیچه‌های دو ذرعی قالیچه‌هایی با ابعاد ۲۰/۲×۴۰/۱ می‌باشند. همچنین قالیچه‌هایی با ابعاد ۵/۲×۵/۱ با بافت ریزبافت را قالیچه‌های پرده‌ای می‌گویند.

3-کلّگی

فرش‌هایی در اندازه‌های ۳×۵/۱ متر،۳×۷/۱ متر و ۷/۳×۲ متر که ازنظر عرض از قالی کم‌عرض تر است و ازنظر درازا نیز کمتر از ۴ متر می‌باشد.

4 -کناره

از کناره‌ها برای مفروش کردن کف راهروها و راه‌پله‌ها استفاده می‌شود. کناره‌ها معمولاً دارای عرض ۷۰/۱ تا ۵/۰ متر و طول ۱۰-۳ متر می‌باشند. البته می‌توان در موارد خاص طول این نوع قالی‌ها را تا 15 متر نیز ادامه داد.

5-زرع و نیم و زرع چارک

فرش‌هایی با ابعاد ۵/۱×۰۴/۱ و ۶۰/۱×۱۰/۱ متر زرع و نیم نامیده می‌شوند.
و نیز فرش‌های در ابعاد ۳۰/۱×۸۰/۰ متر با نام زرع و چارک شناخته می‌شوند.

6-پشتی

پشتی‌ها، قالیچه‌هایی با مساحت کمتر از یک مترمربع می‌باشند. پشتی‌ها معمولاً در ابعاد ۹۰×۶۰ سانتی‌متر بافته می‌شوند.

7-پادری

نوع دیگری از قالیچه به پادری معروف است که تنها در اندازه پاگرد در بافته می‌شود.

نحوه شستشوی فرش دستباف

شستشوی فرش دستباف در صنعت قالیشویی همان‌طور که گفته شد از حساسیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل ابتدا آشنایی مختصری با فرش‌های دستباف داشتیم تا بتوانیم در هنگام شستن این‌گونه فرش‌ها با توجه به بافت و جنس و دیگر ویژگی‌ها شستشو را انجام دهیم. کشورهای مختلفی در تولید فرش دستباف فعالیت دارند که می‌توان کشورمان ایران را سرآمد همه آن‌ها دانست.

در شستشوی فرش دستباف ایرانی به این دلیل که در بافت آن‌ها از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود نسبت به مواد شوینده صنعتی واکنش نشان می‌دهند و در بسیاری از موارد دچار پخش‌شدگی رنگ می‌شوند و نقشه اصلی فرش از بین می‌رود. کدر شدگی و چرک مردگی از دیگر مشکلاتی است که برای فرش‌های ایرانی به وجود می‌آید. بنابراین بسیار مهم است که از مواد شوینده مناسب برای شستن فرش ایرانی استفاده شود. همچنین شما نباید به هر قالیشویی اعتماد کنید و فرش‌های نفیس و با ارزش خود را به آن‌ها بسپارید.

 

چاپ   ایمیل