مراحل مختلف قالیشویی سنتی

قالیشویی سنتی

 

برای آن دسته از  خانواده‌هایی که می‌خواهند خودشان قالیشویی کنند و شستشوی فرش را به کارخانه قالیشویی تحویل ندهند، اولین مساله داشتن فضای کافی برای این کار است. پس در همین مرحله اول کار معلوم می‌شود که بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند خودشان قالیشویی کنند.

به دلیل اینکه آپارتمان‌نشینی توسعه پیدا کرده و بسیاری از خانواده‌ها به دلیل این که از آپارتمان به عنوان مسکن استفاده می‌کنند و اینکه آپارتمان نشینی فرهنگ و هنجارهای خاص خودش را دارد و به ساکنین اجازه هرکاری را نمی‌دهد، امکان قالیشویی برای بسیاری از خانواده‌ها از بین می‌رود، به خصوص در کلان شهرها که به دلیل قیمت بالای زمین و مسکن، آپارتمان نشینی رواج بیشتری دارد، طبیعتا قالیشویی سنتی خیلی کمتر رواج دارد.

به عنوان مثال کلان شهر تهران را تصور کنید که تا چه اندازه مردم آن به آپارتمان نشینی روی آورده اند. همین عامل سبب شده که قالیشویی تهران با قالیشویی در دیگر شهرها متفاوت باشد. این تفاوت در میزان استفاده از قالیشویی مکانیزه و همچنین تفاوت در تعرفه قالیشویی است، یعنی چون استقبال از قالیشویی ماشینی در تهران بیشتر از دیگر شهرهااست، تعرفه قالیشویی نیزدر تهران  گران تراز بقیه شهرها هستند.

 

مرحله بعدی ،حمل کردن فرش به فضای شستشو است که این مرحله بخصوص برای افراد مسن‌تر مرحله‌ای سخت محسوب می‌شود. کار بعدی این است که فرش حسابی خیسانده شود، پس از خیس خوردن، فرش آمادگی پیدا می‌کند که مواد شوینده را روی آن بریزیم. وقتی مواد شوینده روی  آن ریخته شد، مرحله اصلی شستشوی فرش آغاز شده که در این مرحله معمولا با وسیله‌ای به نام فرچه باید روی تمام سطح فرش عمل سابیدن انجام شود تا مواد شوینده به خوبی در تمام سطح و عمق فرش نفوذ کند.

مرحله بعدی، مرحله پارو کشیدن است. در این مرحله یک نفر شروع به پارو کشیدن می‌کند و این عمل را تا زمانی انجام می‌دهد که آبی که از سطح فرش با پارو جمع می‌شود، آب زلال و عاری از هرگونه چرک باشد. بعد از این کار مرحله آبگیری است که در این قسمت معمولا فرش را لوله می‌کنند و آنقدر با چوب روی آن می‌کوبند تا به خوبی آبگیری شود. مرحله بعدی که دشوار است مرحله حمل فرش به فضای پهن کردن است و چون فرش خیس و سنگین‌تر شده، حمل آن نیز دشوارتر می‌شود.

توجه داشته باشید که در قالیشویی سنتی علاوه بر فضای شستشوی فرش، باید فضایی هم برای پهن کردن فرش داشته باشید. توضیحاتی که داده شد، مراحل مختلف قالیشویی سنتی بود که با وجود سخت بودن، طرفداران خاص خودش را هم دارد. اکثر این طرفداران معمولا بخاطر اینکه نمی‌دانند در کارخانه قالیشویی به اصطلاح چه بلایی سر فرش‌شان می‌آورند خودشان زحمت قالیشویی را به جان میخرند. حالا ما قصد داریم  نگاهی بیاندازیم به مراحل مختلف  قالیشویی ماشینی تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید.


چاپ   ایمیل